Is het volgende herkenbaar voor jou? Dagen vullen zich met allerlei ad-hoc klussen, telefoontjes en mails die beantwoord moeten worden: je bent heel druk. Aan het eind van de dag denk je vaak: wat heb ik eigenlijk gedaan vandaag? Je bent wéér niet toegekomen aan dat ene project wat je wilde oppakken of misschien denk je zelfs: ik ben helemaal niet toegekomen aan m’n eigenlijke werk. Je wordt er ontzettend moe van en mist een voldaan gevoel. Door alle hectiek neem je te weinig tijd om te focussen op de projecten die er echt toe doen, laat staan dat je er successen mee boekt.
Collega’s krijgen alle credits
Als jij je al afvraagt wat je eigenlijk de hele dag hebt zitten doen, wat denk je dan dat je collega’s en je leidinggevende zich over jou afvragen? Die denken natuurlijk helemaal: waar is zij* toch de hele dag mee bezig? Logisch! En dan heb je zo hard gewerkt en merk je bij je beoordelingsgesprek dat je leidinggevende geen idee heeft wat je hebt gedaan. En collega’s die wellicht wat minder hard hebben gewerkt krijgen alle credits. Hoe komt dat toch?
Meer waardering en succes
Deze collega’s lukt het om zichtbaar te maken wat ze doen. Ze richten zich meer op anderen. Ze stemmen goed af wat ze wel en niet doen en communiceren daarover. Als je heel hard werkt op een thuis- of stilte-werkplek heeft niemand door wat je aan het doen bent. Wanneer niemand ziet wat voor werk jij allemaal verzet, geeft ook niemand je de waardering die je verdient.
Het is dus belangrijk om zichtbaarder te maken wat je doet. Die zichtbaarheid zelf is niet je doel, het is een middel om meer waardering te krijgen en succesvoller te worden. Je inhoudelijke kwaliteit is daarvoor eveneens essentieel. Als anderen zien welke kwaliteiten jij hebt, wat jij bijdraagt aan het team en aan de doelen van de organisatie, word je succesvoller. Je wordt vaker gevraagd om mee te denken, collega’s werken graag met je samen, je komt in beeld voor een andere functie en je hebt meer plezier in je werk.
Dat is waar deze succesformule voor staat: Kwaliteit x Zichtbaarheid = Succes
De kwaliteit van je werk is belangrijk, maar om succesvol te zijn is het belangrijk dat je ook jezelf en je werk zichtbaar maakt.
Profileren is niet hetzelfde als opscheppen
Misschien heb je het idee dat zichtbaarheid of profileren hetzelfde is als opscheppen, althans zo voelt het voor jou. Opscheppen is echt iets anders. Dat doe je om er zelf beter van te worden. Met zichtbaar zijn help je juist anderen. Maak jezelf dus zichtbaar met het belang van anderen in gedachten. Anderen waarderen het juist als je laat zien wie je bent en wat je kunt, zodat ze weten met wie ze praten en wat ze aan je hebben. Je maakt jezelf zichtbaarder door meer met de mensen om je heen in contact te komen, zodat zij kunnen bijdragen aan jouw werk. Door dat te beseffen voel je wellicht minder weerstand tegen het idee om jezelf meer te laten zien.
Realiseer je dus dat:
-
- Jouw leidinggevende wil weten wat voor werk jij doet en welke resultaten je behaalt. Dat maakt het voor haar ook makkelijker om jou te beoordelen en de afdeling te verkopen.
- De klant voor wie je werkt graag wil merken dat zij te maken heeft met een professional. Vertel haar dus iets over jezelf en je ervaring.
- Je collega’s graag weten waar jij mee bezig bent. Zij vinden het handig om te weten met welke vragen ze bij jou terechtkunnen en met welke vragen juist niet. Zij weten dan ook op welke manier ze kunnen bijdragen aan jouw werk.
Balans in zichtbaarheid
Wanneer je jouw zichtbaarheid in balans houdt met je bescheidenheid, hoef je niet bang te zijn dat mensen zich aan je ergeren. Ze ervaren je juist als een specialist op jouw vakgebied en waarderen jou daarom. Voor hen is het fijn om te weten welke kwaliteiten jij hebt, waar jij voor staat en wat jij kunt bijdragen. Zeker als ze merken dat jouw kwaliteit een oplossing is voor hun probleem.
Wil je hier meer over weten? Neem contact met ons op en we vertellen je graag hoe we jou hierbij kunnen helpen. Of doe mee met de training Profileren zonder Opscheppen.
*) Voor ‘zij’ kun je uiteraard ook ‘hij’ lezen.