Solliciteren, Zichtbaarheid/profileren

Solliciteren: what’s in it for them?

Vorige week ontvingen we een open sollicitatie van iemand die op zoek was naar een baan. Diegene had niet de moeite genomen om op onze site te kijken aan wie hij z’n brief kon richten. Ook beschreef hij niet waarom hij voor Room to Grow wilde werken. Hij leek helemaal niet in ons geïnteresseerd. De eerste gedachte die opkwam toen ik de mail las, was dat deze meneer geen serieuze bedoelingen had. Hoe kun je je het beste profileren bij het solliciteren?

What’s in it for them?

Hoe vind jij het om een gesprek te hebben met iemand die helemaal niet in jou geïnteresseerd is? Het is niet prettig als je het idee hebt dat die ander alleen maar bezig is met zichzelf en zijn eigen verhaal. Je bent op zoek naar een klik en je zoekt (onbewust) in het verhaal van de ander naar what’s in it for me?

Het gaat niet om jou, het gaat om de ander

Besef bij elk contact, of het nu het geven van een presentatie is, wanneer je je aan iemand voorstelt, als je aan het woord bent tijdens een vergadering en ook als je vertelt over je vakanties, dat de ander wil merken dat je vooral in hem geïnteresseerd bent. Sluit aan bij de ander, dan weet diegene wat hij aan jou heeft. Dat is ook zo bij solliciteren.

Slim profileren met solliciteren

Natuurlijk solliciteer je omdat je een nieuwe baan wilt. Het gaat dus zeker om jou, dat is voor de ander ook wel duidelijk. Probeer te bedenken waarom het voor de ander interessant is dat jij solliciteert. Die ander is vooral geïnteresseerd in jouw verhaal, omdat hij wil weten wat je voor hem of zijn organisatie kunt betekenen. Een open sollicitatie is op zich heel slim, een prima manier om jezelf te profileren. Je komt niet op de grote stapel met alle andere sollicitanten en krijgt daardoor alle aandacht. Ook al is de organisatie waar je solliciteert niet direct op zoek, met een goed gemotiveerde brief kan het zomaar gebeuren dat je toch uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek.

Tips voor je sollicitatiebrief:

  • Zorg dat je voordat je de sollicitatiebrief stuurt, zoveel mogelijk over de organisatie weet. Het beste is het als je voordat je je brief schrijft al in contact bent met iemand van die organisatie
  • Geef aan wat je met jouw kwaliteiten voor elkaar krijgt, welke resultaten je behaalt en welke problemen je oplost. Beschrijf hoe je jouw kwaliteiten in kunt zetten in de organisatie of de functie waarnaar je solliciteert
  • Motiveer duidelijk waarom je juist voor die organisatie kiest. En dat jouw kwaliteiten bij uitstek geschikt zijn voor de desbetreffende organisatie

Wil je ook leren hoe jij je goed kunt voorbereiden op sollicitatiegesprekken? Dan raad ik je de training Solliciteren zonder Opscheppen aan.

WIL JE MEER IMPACT MAKEN BIJ HET SOLLICITEREN?

DE SOLLICITATIE WASSTRAAT

Alle tools voor succesvol solliciteren