Heb je binnenkort weer een beoordelingsgesprek of ‘het goede gesprek; zoals dat tegenwoordig ook vaak wordt genoemd? Realiseer je dat je tijdens zo’n gesprek bewust je kwaliteiten moet laten zien.
Een goede manager geeft je in een beoordelingsgesprek iets om te leren. Maar je gaat niet zelf lopen vertellen wat je allemaal verkeerd hebt gedaan.
Angelien Kemna, lid Raad van Commissarissen AXA en NIBC
Zien ze wel wat je niet goed kunt?
Het is vaak gemakkelijker om te benoemen waarin we niet goed zijn dan waarin we wel uitblinken. Misschien vind je jezelf niet goed genoeg, ben je bang om te falen of vergelijk je jezelf constant met anderen. Je legt de lat hoog en bent zelden tevreden. Complimenten wuif je weg, terwijl kritiek zwaar op je drukt. Bovendien lijken anderen in je werkomgeving vooral te focussen op wat je nog niet goed doet.
Heb je binnenkort je beoordeling? Wees je ervan bewust dat tijdens beoordelingsgesprekken de nadruk vaak ligt op de competenties die je verder moet ontwikkelen. Wat niet goed gaat, valt op, en als iets wél goed gaat, dan beschouw je dat gewoon als jouw dagelijkse taken. Wanneer je voornamelijk focust op wat niet goed gaat, herinner je ook anderen in je omgeving aan je tekortkomingen. En dat is precies wat je niet wilt.
5 Tips voor een succesvol beoordelingsgesprek:
- Vraag of je de beoordeling vooraf kunt ontvangen, zodat je je kunt voorbereiden. Zorg ervoor dat je relevante positieve voorbeelden over je prestaties klaar hebt om te delen tijdens het gesprek. Leg daar in het gesprek de nadruk op. Erken eventuele uitdagingen en moeilijkheden die je hebt ervaren. Laat zien hoe je daarmee bent omgegaan en wat je ervan hebt geleerd.
- Neem enkele weken voor het gesprek de tijd om je beoordeling van vorig jaar nog eens door te nemen. Let vooral op eerdere doelstellingen en verbeterpunten. Denk na over welke doelstellingen je inmiddels hebt bereikt en hoe je aan eventuele verbeterpunten hebt gewerkt. Als er nog punten zijn waar je minder aandacht aan hebt besteed, werk daar dan de komende tijd aan.
- Verzamel feedback van collega’s en eventueel klanten. En vraag hen vooral wat ze aan jou(w bijdrage) hebben gehad en niet naar wat er nog beter kan. Dit geeft je waardevolle input voor het gesprek en zorgt ervoor dat je het gesprek vol vertrouwen ingaat.
- Bepaal doelen voor het komende jaar. Waar wil je je op richten en wat wil je bereiken? Sluit het gesprek af met concrete afspraken over vervolgstappen en doelstellingen. Zorg ervoor dat deze doelen realistisch en meetbaar zijn, zodat je voortgang gedurende het jaar kunt bespreken. Denk ook na over je persoonlijke ontwikkeling, welke trainingen je wilt volgen en welke extra taken je op je wilt nemen om je vaardigheden uit te breiden. Laat zien dat je bereid bent om te leren en te groeien.
- Neem je voorafgaand aan het gesprek voor dat je vooral ingaat op de positieve punten die je leidinggevende naar voren brengt. Als hij of zij aangeeft dat je het afgelopen jaar goed hebt gewerkt, maar dat er nog wel wat te ontwikkelen is, richt je dan niet meteen op deze ontwikkelpunten. Besteed ook aandacht aan het eerste deel van z’n zin: je hebt goed gewerkt.
In het boek Profileren zonder Opscheppen lees je meer tips voor je beoordelingsgesprek en ook voor andere momenten in je werk waarop je je kunt profileren. Binnenkort staan de trainingen Zie je zélf wel hoe goed je bent? en Profileren zonder Opscheppen weer gepland. Je kunt meedoen aan de online training (in 2 sessies) of een dagtraining. Als er een aantal collega’s zijn bij jou op het werk, plannen we graag in overleg met jullie een training bij jullie op kantoor. Laat maar weten wat je wilt.
Tot binnenkort?