‘Boeiende teksten zijn teksten die als een magneet werken: teksten die de aandacht vangen en vasthouden. Dat is niet alleen voor filmscenarios, romans en liedjes van belang. Ook voor zakelijke teksten: email-berichten, LinkedIn-posts, beleidsstukken, rapporten, verslagen. Een tekst is pas boeiend als de lezer het boeiend vindt.’
Dit zijn allemaal uitspraken van onze schrijftrainer Eefje. Zij zegt ook: ‘Iedereen kan boeiend schrijven. We doen het alleen niet!’ Gelukkig helpt Eefje ons graag om het wél te doen. Binnenkort staat de schrijftraining Profileren op Papier weer gepland. Doe je mee?
Iedereen kan boeiend schrijven
Bij spreken is het gemakkelijker om verbinding te maken met de ander dan bij schrijven. Je reageert direct op wat je ziet en hoort. Je maakt contact, loopt mee naar het koffieapparaat, kijkt de ander aan en stelt belangstellende vragen. Je bent op die ander gericht. Met schrijven gebeurt er iets geks: je kruipt achter je laptop en vergeet die verbinding te maken. Je focus verschuift daardoor van die ander naar jezelf, want jij bent de enige die aanwezig is in die ruimte. Hoe zorg je ervoor dat jouw tekst van A tot Z gelezen wordt?
5 tips voor boeiende teksten die als een magneet werken:
- Focus op de ander
Denk niet: Wat wil ik allemaal delen, maar vraag jezelf af: wat is voor mijn lezer waardevolle informatie? Wat zijn de vragen van de ander? En wat zijn mijn antwoorden daarop? - Maak je tekst scanbaar
75% van de lezers scant teksten. Lezers willen snel beoordelen waar een tekst over gaat. Bullitpoints, opdelen in informatieblokken (van 75 tot 100 woorden) en interessante tussenkoppen zorgen voor een scanbare tekst. Het belangrijkste wat je wilt zeggen, je kernboodschap, zet je vooraan in het informatieblok. - Bedenk een briljante binnenkomer
Veel mails beginnen niet prikkelend: In de meegestuurde bijlage vind je…Met plezier kijk ik terug op… Die eerste zin is je visitekaartje waarmee je de lezer aan het denken zet en verleidt om verder te lezen. Begin bijvoorbeeld met een vraag of met opvallende feiten of cijfers. - Spreek twee talen
Spreek de taal van de klant én van jezelf. Vind elkaar in die taal. Laat woorden die de ander heeft gebruikt in het gesprek terugkomen in je tekst. Welk probleem heeft de ander beschreven? Als je letterlijk die tekst gebruikt, maak je de tekst persoonlijker en levendiger. - Breng vaart in je tekst
Varieer in zinslengte. Wissel ook in soort zinnen. Vragen, uitroepen, onvolledige zinnen, zinnen zonder werkwoord, etc… Prikkel de verbeelding met concrete taal. Dan ziet de lezer voor zich wat je bedoelt en komt je tekst meer binnen.
Je hoeft zeker niet met alles tegelijk aan de slag. Pik er steeds een tip uit en ga steeds boeiender schrijven. En meld je aan voor de schrijftraining Profileren op Papier.