Sta eens stil bij hoe jij ideeën naar voren brengt, bijvoorbeeld tijdens een vergadering of ook bij een groep vrienden. Stel je een idee voor als een vraag of doe je een voorstel? ‘Is het misschien een idee om…?’, komt minder overtuigend over dan: ‘Ik stel voor dat we het op deze manier aanpakken’ of: ‘Laten we het zo aanpakken.’ Sommigen zeggen iets als: ‘Ik weet niet of het een goed idee is, maar…’ of: ‘Het is waarschijnlijk niet mogelijk, maar kunnen we niet…?’ Het is een vriendelijke manier, maar het kan ook onzeker overkomen.
Afhankelijk van de context en je doel kun je, als je overtuigender wilt overkomen, ook zeggen: ‘Ik stel voor dat we onderzoeken hoe we dit kunnen realiseren.’ Veel mensen zeggen ook vaak ‘Ik denk dat’, terwijl ze al zeker weten dat iets waar is. Ze lijken daarmee aan te geven dat ze zelf erover twijfelen. Stelliger is: ‘Ik ben ervan overtuigd dat…’ of: ‘Ik weet…’ Let op: te stellig kan er ook voor zorgen dat anderen de hakken meteen in het zand zetten. Pas je taal en toon aan aan de situatie, dan krijg je waarschijnlijk meer voor elkaar.
Let hierop als je overtuigender wilt spreken en schrijven:
- ‘Eigenlijk’, ‘best wel’, ‘misschien toch wel’ en ‘zeg maar’, zwakken je verhaal af. Ook woorden als ‘toch?’ en ‘hè?’ maken je verhaal niet sterker. Ze vragen om een bevestiging. Het is prima als je die bevestiging wilt of als je draagvlak wilt opbouwen, maar je kunt dan beter zeggen: ‘Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover’.
- Verkleinwoorden zwakken je verhaal af. Maak wat je zeggen wilt niet minder groot.
- Laat ook hulpwerkwoorden, zoals ‘zullen’, ‘gaan’ en ‘(zou) kunnen’ zoveel mogelijk weg. Ze zijn vaak overbodig en zwakken je verhaal af. ‘Ik zal vandaag de klant gaan bellen’ is minder krachtig dan: ‘Ik bel vandaag de klant’.
- Praat vaker vanuit ‘ik’ in plaats van ‘je’. Let hier eens op bij anderen om je heen. Veel mensen praten in de je-vorm als ze het over zichzelf of over hun werk hebben. De je-vorm is veel minder krachtig. En als je erop let is het echt gek dat ze dat doen..
- Maak je taalgebruik beeldend, zodat mensen jouw verhaal voor zich kunnen zien. Vermijd abstracte en wollige formulering als: ‘Ik zorg voor het optimaliseren van processen, zodat de klanttevredenheid zal toenemen.’ Maak het specifiek. Vertel welk proces jij hebt verbeterd en welke klant tevreden werd en waarom. Dus bijvoorbeeld: ‘Ik heb deze stappen in het facturatieproces vereenvoudigd, waardoor de doorlooptijd met 30% is verkort. Hierdoor ontvangen we onze betalingen gemiddeld een maand eerder en is tegelijkertijd de klanttevredenheid toegenomen met 80%.’ Dan begrijpt iemand je goed en is je verhaal interessanter om naar te luisteren.
- Vertel bij het voorstellen niet wat voor werk je moet doen, maar wat je doet. Ik hoor regelmatig mensen zeggen: ‘Ik moet ervoor zorgen dat…’ of: ‘Ik moet de hele dag klanten helpen die…’ of ‘Ik heb de taak op me liggen/de opdracht om…’ Daar klinkt iets in door van: ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in, maar ja, het is mijn werk dus ik doe het maar. Het kan een passieve en onderdanige indruk wekken. Het woord moeten kun je heel gemakkelijk weglaten. Het wordt dan: ‘Ik zorg ervoor dat klanten…’ en: ‘Ik help klanten die…’ Zo kom je actiever en enthousiaster over.
Hoe pak je dit aan?
Het is lastig om alle tips in een keer allemaal toe te passen. Pik er steeds een uit en ga er eens op letten bij anderen en denk dan steeds hoe diegene het anders zou kunnen zeggen. Als je het bij anderen steeds vaker hoort, ga je het vanzelf ook bij jezelf aanpassen.
Of doe een keer mee met de training Profileren zonder Opscheppen. Trainster Mirjam maakt je bewust van jouw afzwakkende taal en leert je hoe je overtuigende kunt zijn. In deze training leer je ook hoe je je zichtbaarheid kunt vergroten op een manier die bij jou past.
Heb jij het boek Profileren zonder Opscheppen al in huis?
In dit boek kun je tips lezen over hoe je jezelf op een prettige manier zichtbaar maakt en hoe je op een overtuigende manier jouw ideeën en mening kunt laten horen. In dit boek staan ook tips om overtuigender te spreken en schrijven. Je kunt het boek inkijken en meteen bestellen bij Bol.com.
Je kunt ook met een antwoord op deze mail het boek bestellen. Het boek kost 25 euro. Als je wilt zet ik er dan een persoonlijk bericht in. Ook een leuk cadeautje voor jezelf én voor anderen! Je kunt rechtstreeks bij ons ook kiezen voor het e-book voor slechts 15 euro.