Ook met je e-mails, in beleidsstukken en andere teksten kun je jezelf profileren en je collega’s meekrijgen met jouw ideeën. Het is belangrijk om rake zakelijke teksten te schrijven.
Lezers vormen zich in een split second een beeld van jou, als schrijver. Dat zit ’m vaak in kleine dingen. Gebruik je bijvoorbeeld veel haakjes en afkortingen? Dan kom je rommelig en gehaast over. Staan er taalfouten in je tekst? Dan heb je al snel het stempel ‘slordig type’ te pakken. Stel jezelf dus vooraf de vraag: hoe wil ik op papier overkomen?
Eefje Gerits, schrijfcoach en -trainer, onder meer voor Room to Grow
Schrijf jij rake zakelijke teksten?
Vaak weet je wel hoe je jezelf wilt profileren. Je wilt bijvoorbeeld doortastend, energiek of innovatief overkomen. Maar klinkt dat ook door in je e-mails, rapporten, LinkedInberichten en andere zakelijke teksten?
Om je te profileren en op een goede manier te communiceren is je focus richten op de ander belangrijk. Bij spreken is het gemakkelijker om verbinding te maken dan bij schrijven. Als je in gesprek bent kun je direct reageren op wat je ziet en hoort. Je maakt contact, loopt mee naar het koffieapparaat en stelt belangstellende vragen. Met schrijven gebeurt er iets geks: je kruipt achter je laptop en vergeet die verbinding te maken. Je focus verschuift daardoor van die ander naar jezelf, want jij bent de enige die aanwezig is in die ruimte. Dat moet je proberen te voorkomen.
Schrijfcoach en -trainer Eefje Gerits helpt je om rake zakelijke teksten te schrijven. Teksten die leuker zijn om te lezen, meer overtuigingskracht hebben, je zichtbaarheid vergroten en je imago versterken. Ze deelt 5 tips om de aandacht van lezers te vangen én vast te houden:
- Maak je tekst scanbaar
Vermijd lange lappen tekst. Lezers willen snel kunnen scannen waar je e-mail, artikel of rapport over gaat. Deel je verhaal dus op in korte alinea’s van 75 tot 100 woorden. Gebruik koppen die de aandacht trekken en verleiden om verder te lezen. En begin steeds met de kernboodschap: zet het belangrijkste vooraan. - Bedenk een briljante binnenkomer
Veel teksten beginnen met een cliché: Met plezier kijk ik terug op… of: In de meegestuurde bijlage vindt u… Een gemiste kans! Durf persoonlijk te openen. Start bijvoorbeeld met een vraag die de lezer bezighoudt of met opvallende feiten of cijfers. - Leun wat meer tegen spreektaal aan
Kies woorden die je ook gebruikt als je tegenover iemand zit. Dát zijn de woorden die bij je passen, die je tekst onderscheidend maken. Een simpele truc is je tekst hardop voor jezelf voorlezen. De woorden die niet van jou zijn, daar struikel je over. - Breng vaart in je tekst
Wissel lange en korte zinnen af. Gebruik je veel lange zinnen? Knip ze dan op in twee of meer kortere zinnen. Varieer ook in soort zinnen, zoals een vraag of uitroep, of kies voor een gecastreerde zin: een zin zonder onderwerp of werkwoord. Die afwisseling maakt je tekst levendig. - Ga voor de persoonlijke stijl
Zorg dat jij als persoon ook zichtbaar bent in je tekst. Gebruik de ik-vorm als je praat over iets waarvoor je zelf verantwoordelijk bent. En spreek de lezer aan met jij, zodat hij zich persoonlijk aangesproken voelt.
25 maart staat de schrijftraining Boeiend schrijven – Profileren op Papier weer gepland. Doe je mee?
En heb jij het boek Profileren zonder Opscheppen al in huis? Daar staan naast al deze tips ook tips voor vergaderen, solliciteren, netwerken, en de dagelijkse werkzaamheden. Zodat je op een prettige manier laat zien wat jij in huis hebt.