Blogs, Zichtbaarheid/profileren

Zo zorg je ervoor dat journalisten jou bellen

5 tips

Tijdens een workshop over profileren met ondernemers en andere experts, gaf een van de deelnemers een tip aan de andere deelnemers. Hij zei: ‘Op LinkedIn kun je zoeken op de term ‘journalist’ en dan kun je die gewoon allemaal aanklikken om te linken.’ Hij was heel enthousiast, want op die manier had hij zo’n 20 journalisten toegevoegd aan zijn netwerk. De deelnemers schreven deze tip op en waren van plan om die meteen uit te voeren. Totdat ik aan de ondernemer vroeg of hij inmiddels al een keer in de media was verschenen. Zijn antwoord was: ‘Helaas nog niet.’

Zo zorg je ervoor dat journalisten jou bellen.

Het blijkt nog best lastig te zijn om je verhaal onder de aandacht te krijgen van een journalist. Lees hier 5 tips van onze media-expert Janneke van Heugten om ervoor te zorgen dat journalisten jou bellen. Ze werken echt:

  1. Maak een publiciteitssnoepjeswinkel
    Pak een schrift, gooi je voeten omhoog en neem de tijd om te brainstormen en jouw onderwerp in deelonderwerpen te hakken. Deelonderwerpen zijn belangrijk. Media hebben geen tijd voor een hoorcollege en daar kan je handig gebruik van maken. Het zorgt ervoor dat er genoeg overblijft voor een nieuw mediamoment.
  2. Pakkende boodschap, mening per deelonderwerp
    Heb je jouw onderwerpen in deelonderwerpen gehakt? Zet er dan kort en krachtig achter wat per onderwerp jouw boodschap of uitgesproken mening is. Journalisten zijn op zoek naar een pakkende krantenkop. Formuleer standpunten waar je ook achter staat als alle nuances worden weggelaten.
  3. Medialijst op orde
    Zorg ervoor dat je jouw medialijst op orde hebt. Kijk in welke media je wilt komen. Lees artikelen uit deze media. Is er een link met je vakgebied en spreekt de schrijfstijl je aan? Leg dan contact met de betreffende journalist (naam staat altijd bij het artikel) en kijk wat je uit je snoepjeswinkel kunt bieden wat aansluit.
  4. Speel in op de actualiteit, schakel snel
    Hou in de gaten wanneer je een deelonderwerp aan de actualiteit kunt koppelen. Wanneer je jouw onderwerp in deelonderwerpen klaar hebt liggen in de publiciteitssnoepjeswinkel, zorg je ervoor dat je snel kunt schakelen als het onderwerp actueel is. Daarnaast kun je ook meer mediamomenten creëren. Onderneem snel actie, anders is iemand anders je voor.
  5. Investeer in je mediacontacten
    Stop je energie liever in vijf voor jou belangrijke perscontacten dan dat je er vijftig met een onpersoonlijk bericht bestookt. Benader relevante journalisten met een persoonlijk en kort mailtje. Stuur de journalist ook eens informatie waar je zelf geen belang bij hebt. Bijvoorbeeld een buitenlands rapport of artikel over een onderwerp waar de journalist (ook) in is geïnteresseerd. Het gericht sturen van tips naar je belangrijkste perscontacten verdiept de band die je met de journalist hebt.

    Investeer een half jaar op deze manier in je relatie met de media. Dit zorgt ervoor dat je verzekerd bent van een mooie plek in de kaartenbak van de journalist. Wanneer de journalist weer een moordende deadline heeft en snel op zoek is naar een deskundige op jouw (deel)onderwerp, word jij waarschijnlijk als eerste gebeld.

De tips werken echt!!!

Onze eigen Managing Partner, Mirjam Hubregtse, past de tips toe en verschijnt heel regelmatig in de media. In 2019 won zij zelfs de Vrouw in de Media Award voor de regio Noord-Holland. Ze is een tijd lang columnist geweest bij diverse bladen.

Mirjam Hubregtse Room to Grow

Nieuwe training: Profileren in de Media

Sinds kort kun je via Room to Grow de training Kom (vaker) in de Media doen. In deze training gaat onze media-expert Janneke van Heugten je helpen om journalisten te benaderen en geïnteresseerd te krijgen voor jouw onderwerp. Je weet na deze training hoe je in de kaartenbak van journalisten terechtkomt, zodat jij benaderd wordt voor een interview. Bovendien leer je een opiniestuk te schrijven wat geschikt is voor in de media, en wat je ook kunt gebruiken voor een interessante LinkedInpost. Je gaat direct in de training aan de slag met een goede opbouw en je leert welke valkuilen je moet vermijden. En natuurlijk heel belangrijk: je leert hoe je een artikel geplaatst gaat krijgen!

Vergoeding door werkgever

Doe je mee? De trainingen van Room to Grow worden vergoed door veel werkgevers.

WIL JE JE PROFILEREN ZONDER OP TE SCHEPPEN?

Introvert en toch Profileren

PROFILEREN ZONDER
OPSCHEPPEN

Laat je zelf zien, zonder een haantje te worden