Kwaliteit zonder zichtbaarheid blijft vaak buiten de radar. Vergelijk het met eieren: eendeneieren zijn aantoonbaar beter dan kippeneieren, maar toch eten we meer kippeneieren. Een kippenei is ook kleiner dan een eendenei, maar een kip kakelt als-ie een ei heeft gelegd en een eend legt het zachtjes en onzichtbaar tussen het riet. Je moet het wel zichtbaar maken, anders kun je je product niet aan de man brengen. Als mensen tegen mij klagen: ‘Ik word nergens voor gevraagd’, zeg ik: ‘Zo zit het leven niet in elkaar. Je moet zelf die eend zijn die zegt: ‘Ik heb nu een prachtig ei gelegd.’
-Ab van der Touw, Voormalig CEO Siemens in het boek Profileren zonder Opscheppen
Er staan regelmatig berichten in de media waarin staat dat met keihard werken succes vanzelf volgt. Dit is echt een heel groot misverstand. Kwaliteit zonder zichtbaarheid, heel erg goed je best doen en je alleen maar op de inhoud van je werk richten, leidt niet vanzelfsprekend tot meer succes.
Je bepaalt niet zélf of je die nieuwe functie krijgt of dat jij de projectleider wordt van dat nieuwe uitdagende project. Anderen bepalen dat. Daarom is het zo belangrijk dat die anderen zien dat je zo hard werkt en goede resultaten neerzet. Als zij weten wat ze aan je hebben, dragen ze bij aan jouw succes.
Promoties en interessante projecten worden niet per definitie gegeven aan diegene die het hardst werkt of met de beste papieren. Het zijn vaak heel andere factoren die hierbij een rol spelen. Gedachten als ‘mijn leidinggevende moet inmiddels toch wel weten dat ik het meest geschikt ben’, ‘ze nemen me maar zoals ik ben’ en ‘het gaat toch om inhoud en kwaliteiten’ helpen je vaak niet verder. Kwaliteit is een randvoorwaarde voor succes. Als je écht succesvol wilt zijn, is het belangrijk dat anderen jou zien staan.
Maar hoe pak je dat aan? We geven je een paar tips:
- Meteen doen
Je kunt natuurlijk meteen je gedrag aanpassen, jezelf voortaan zichtbaarder maken. Het gewoon gaan doen! Voortaan wél wat zeggen in een vergadering, je successen vieren, naar netwerkbijeenkomsten gaan en een afspraak maken met je leidinggevende om over je ambities te praten. Als het goed voelt of als je eens wat stappen buiten je comfortzone wilt zetten, is het prima om inderdaad meteen wat te gaan doen: gedrag veranderen door je voor te nemen om je anders te gedragen. Neem jezelf bijvoorbeeld voor om minimaal een keer wat te zeggen tijdens een vergadering of twee onbekenden te spreken tijdens een netwerkbijeenkomst. - Eerst nadenken
Het is ook goed om eerst na te gaan waarom je je wilt profileren. Bedenk voor wie of bij wie je zichtbaarder wilt zijn. Vraag jezelf af waarom je zichtbaarder zou moeten zijn. Wat kan dat opleveren? Wat zou er beter gaan? - Profileren is een middel om iets te bereiken
Bedenk wat jouw doel is. Je wilt bijvoorbeeld gewaardeerd worden in je huidige functie of je wilt gevraagd worden voor andere werkzaamheden of een nieuw project. Vraag je af wat je hoopt dat zichtbaarheid jou brengt.