Imago

Hillary Clinton: the art of strategic styling

Als vrouw word je eerder beoordeeld op je kleding dan als man, dat is een feit. Hillary Clinton weet daar alles van en ziet er tegenwoordig gelukkig ook de humor van in. Voordat de keuze voor de titel van haar memoires viel op Hard Choices, had ze geopperd om te kiezen voor The Scrunchie Chronicles: 112 countries and it’s still all about the hair. Met als eerste post op haar Instagram account deed ze er nog een schepje bovenop door een foto te posten van een kledingrek met blauwe, witte en rode ‘pantsuits’ met daaronder de woorden ‘Hard Choices’.

Mode als strategische factor

Hillary Clinton heeft altijd een haat-liefde verhouding gehad met mode, maar inmiddels beschouwt ze mode niet langer als een valkuil, maar als een belangrijke strategische factor. Doe als Hillary Clinton en gebruik je kleding als een belangrijke strategische factor voor zakelijk succes.

Deze drie imagotips helpen je daar zeker verder mee:

1. Ze nemen je niet zoals je bent, maar zoals je eruit ziet 

Je bent dan wel geen presidentskandidaat, ook als nuchtere Nederlandse vrouw is aandacht besteden aan je uiterlijk en imago van wezenlijk belang voor je zakelijke succes. Bedenk: om eruit te zien alsof je belangrijkere zaken aan je hoofd hebt, moet je juist aandacht besteden aan je uiterlijke presentatie. Het is namelijk het eerste dat men ziet als je binnenkomt. Voordat je iets hebt gezegd, is je verhaal al verteld. Zie het als visual storytelling en gebruik je ‘verpakking’ om het juiste verhaal te vertellen. Hoe beter de match met je inhoudelijke verhaal, des te overtuigender en geloofwaardiger je overkomt.

2. Wees duidelijk en consistent

Kleding is een belangrijke en vaak bepalende factor voor het imago, zeker voor vrouwen. Het is ook een snelle manier om je uitstraling te veranderen. Je trekt een andere outfit aan en er staat ineens een heel ander persoon. Zorg ervoor dat de kledingstijl die je kiest bij jou past én bij de zakelijke omgeving waarin je werkt. De belangrijkste voorwaarde hierbij is: wees duidelijk en vooral consistent. Wat zegt het over jou wanneer je op hele belangrijke dagen ineens wel een zakelijk jasje draagt, terwijl je er de rest van de tijd heel casual bijloopt? Te grote variaties in stijl (en dus in uitstraling) verzwakken het effect of werken zelfs averechts.

3. Creëer je eigen ‘signature style’

Bij de keuze voor een bepaalde stijl gaat het niet om goed of fout, maar om wat het beste past. Bij jou, de gelegenheid, degene die je gaat ontmoeten en vooral bij het verhaal dat je wilt vertellen. Klusje voor een regenachtige zondag: stel een capsule garderobe* samen waarmee je voor elke (zakelijke) gelegenheid een succesoutfit combineert, inclusief schoenen en accessoires. Zorg voor een rode draad: een steeds terugkerend element dat past bij jouw boodschap. Voor Hillary Clinton is dat de pantsuit. Wat is jouw visuele handtekening? Maak foto’s van de combinaties, schrijf de gelegenheid waarvoor je het hebt samengesteld erbij en plak ze op je kastdeur. Wanneer je dan ’s ochtends voor de kast staat hoef je niet na te denken over wat je aan moet trekken. Dan kun je je helemaal richten op belangrijkere zaken…

*) Capsule garderobe: collectie kledingstukken die onderling met elkaar te combineren zijn.

WIL JE MEER IMPACT MAKEN MET JE ZAKELIJKE PROFILERING?

VERPAK JE SUCCES

Impact maken met je zakelijke profilering