What's in it for me?

Whats in it for me 2Vorige week ontvingen we een open sollicitatie van iemand die op zoek was naar een baan. Diegene had niet de moeite genomen om op onze site te kijken aan wie hij z’n brief kon richten. Ook beschreef hij niet waarom hij voor Room to grow wilde werken. Hij leek helemaal niet in ons geïnteresseerd. De eerste reactie die opkwam toen we de mail lazen, was dat deze meneer geen serieuze bedoelingen had. Maar stel dat hij die wel had gehad, zouden we hem dan uitnodigen voor een gesprek? 

Hoe vind jij het om een gesprek te hebben met iemand die helemaal niet in jou geïnteresseerd is? Het is niet prettig als je het idee hebt dat die ander alleen maar bezig is met zichzelf en zijn eigen verhaal. Je bent op zoek naar een klik en je zoekt (onbewust) in het verhaal van de ander naar what’s in it for me?

Het gaat niet om jou, het gaat om de ander

Besef je bij elk contact, of het nu het geven van een presentatie is, wanneer je jezelf aan iemand voorstelt, als je aan het woord bent tijdens een vergadering, maar ook als je vertelt over je vakanties dat de ander wil merken dat je vooral in hem geïnteresseerd bent. Sluit aan bij de ander, dan weet de ander wat hij aan jou heeft.

Slim profileren met solliciteren

Ook bij je sollicitatiegesprek en het schrijven van een sollicitatiebrief is dat belangrijk. Natuurlijk solliciteer je omdat je een nieuwe baan wilt hebben. Het gaat dus zeker om jou, dat is voor de ander ook wel duidelijk. Maar probeer ook te bedenken waarom het voor de ander interessant is dat jij solliciteert. Die ander is vooral geïnteresseerd in jouw verhaal omdat hij wil weten wat je voor hem of zijn organisatie kan betekenen.

Een open sollicitatie is op zich heel slim, een prima manier om jezelf te profileren. Je komt niet op de grote stapel met alle andere sollicitanten en krijgt daardoor alle aandacht. Ook al is de organisatie waar je solliciteert niet direct op zoek, met een goed gemotiveerde brief kan het zomaar gebeuren dat je toch uitgenodigd wordt voor een gesprek. Probeer voordat je de brief stuurt al zoveel mogelijk over de organisatie te weten te komen. Het beste is het als je voordat je je brief schrijft al in contact bent met iemand van die organisatie.

Dat gesprek met bovengenoemde heer is er nooit van gekomen. Uit niets bleek dat hij echt gemotiveerd was om bij ons te komen werken. Hij noemde zijn kwaliteiten. Prima natuurlijk, maar het wordt pas een interessant verhaal als je aangeeft wat je met die kwaliteiten voor elkaar krijgt, welke resultaten je hebt behaald, welke problemen je oplost en hoe dat ingezet kan worden in de organisatie of de functie waarnaar je solliciteert. Hij scheef ook dat hij van afwisseling houdt. Met welk idee zou hij dat hebben geschreven? Wat heb ik daar aan als eventuele werkgever? Hij schreef ook: ‘Zowel bij kleine als grote organisaties denk ik, dat ik een geschikte collega ben.’ Ik lees dat als: ‘Het maakt mij niet uit of ik bij een kleine of grote organisatie werk’. Als wij een nieuwe collega willen aannemen zijn we op zoek naar iemand die echt heel graag bij onze organisatie wil werken.

Heb je serieuze bedoelingen en stuur je een open sollicitatiebrief? Motiveer dan duidelijk waarom je juist voor die organisatie kiest. En dat jouw kwaliteiten bij uitstek geschikt zijn voor de desbetreffende organisatie. Succes!

Mirjam Hubregtse - Zichtbaarheidsexpert en managing partner Room to grow

 

Wil je ook leren hoe jij je kunt profileren op een manier die bij jou past? Dan raad ik je de training Succes met Zichtbaarheid aan. In 1 dag krijg je waardevolle inzichten en concrete adviezen voor meer zichtbaarheid. Hier kun je er meer over lezen. 

 

 

 

Geschreven door Mirjam Hubregtse

Categorieën :

comments powered by Disqus

0 Reacties :

Alle categorieën

Recente reacties

Archief