Campagne voeren in bloemetjesjurk of ski-jack?

BloemetjesjurkDe afgelopen weken kon je er niet omheen: campagne voerende politici. Het is verkiezingstijd en dus trekken de dames en heren politici erop uit om de kiezer in het land te overtuigen om woensdag op hun partij te stemmen. Campagneteams werken op de achtergrond aan de perfecte strategie, hopend op een 'gamechanger'.

Zo was Mark Rutte vorige week zaterdag in Barendrecht. Je zou 'm niet direct herkend hebben gekleed in een casual ski-jack. Marianne Thieme schoof afgelopen maandag aan bij verkiezingsdebat van het Libelle nieuwscafé in een trendy bloemetjesjurk. Beide stralen hiermee niet direct het imago van een competente leider uit. Kunnen politici zich op deze manier profileren? En wat doet dit voor hun imago?

Congruentie tussen uitstraling en boodschap

Onderzoek toont aan dat congruentie tussen uitstraling en inhoud/boodschap tot meer geloofwaardigheid leidt. Met andere woorden: de uitstraling van de politicus moet aansluiten bij datgene waarvan hij of zij het publiek wil overtuigen. Zo maakten het windjack, de afgetrapte spijkerbroek en de gympies Wouter Bos in de verkiezingscampagne van 2006 niet meer, maar juist minder geloofwaardig als serieus alternatief voor het ambt van minister president. Zijn uitstraling van 'de gewone man' sloot niet aan bij de verwachting die het publiek heeft van een minister president. Ofwel: er was geen congruentie tussen de uitstraling en de inhoud. Hoe zit het dan met het ski-jack van Mark Rutte? Gewoner kun je het niet maken. En wat te denken van de bloemetjesjurk van Marianne Thieme? Doet dit niet teveel afbreuk aan haar serieuze boodschap?

Rol van de omgeving

Wat Rutte en Thieme hier doen is zich aanpassen aan de omgeving. Rutte weet van tevoren waar hij naartoe gaat: een winkelstraat in Barendrecht, en wie hij daar gaat ontmoeten: burgers die op hun vrije zaterdag aan het winkelen zijn. Mark Rutte past daar in z'n casual ski-jack prima tussen. Op die manier heeft hij sneller aansluiting, mensen voelen zich niet geïntimideerd en stappen gemakkelijker op hem af. Voor Thieme geldt hetzelfde. Al is het Libelle debat een serieuze aangelegenheid, de doelgroep en omgeving zijn informeel en daar sluit een informelere uitstraling goed bij aan.

Bij profilering gaat het niet alleen om jou, om je uitstraling en je boodschap. De omgeving speelt ook een belangrijke rol: wie ga je waar ontmoeten.

Geloofwaardig profileren op de werkvloer

Een ski-jack of bloemetjesjurk zijn op zichzelf geen gamechangers, maar dragen bij aan de beeldvorming van de politicus. Zo werkt dat ook bij jou op de werkvloer. Met een goede balans tussen vorm en inhoud, tussen je kwaliteiten en de manier waarop je die zichtbaar maakt, kom je geloofwaardig over. Variatie in je uitstraling, afgestemd op de omgeving en je gesprekspartner zorgen voor aansluiting. Hierdoor kun je sneller op de inhoud van je verhaal ingaan. Daarbij is het uiteraard belangrijk dat de uitstraling echt is. Maak er dus geen verkleedpartijtje of toneelstuk van. De gemaaktheid hiervan wordt meteen doorzien.

Of deze profilering voor Rutte en Thieme het verschil zal maken? We gaan het zien na woensdag. Wat zeker het verschil gaat maken is stemmen, dus hop hop naar de stembus op 15 maart! Make it work!

Sascha Bertus - image consultant en managing partner Room to grow

 

Hoe geloofwaardig is jouw uitstraling? Hoe oordelen mensen over jou en welke invloed heeft dit op jouw zakelijke succes? In de training Impact met Imago ga je aan de slag met je eigen imago en beeldvorming. In 1 dag krijg je inzicht in je imago en leer je hoe je met kleine veranderingen je (eerste) indruk en professionele uitstraling kunt verbeteren. 

 

 

Geschreven door Sascha Bertus

Categorieën :

comments powered by Disqus

0 Reacties :

Alle categorieën

Recente reacties

Archief