Zijn (on)zichtbare medewerkers (on)belangrijke medewerkers?

onzichtbare medewerkerEr zijn veel medewerkers die, bijvoorbeeld bij hun beoordelingsgesprek, steeds weer horen dat ze zichzelf zichtbaarder zouden moeten maken. Vaak blokkeren ze daardoor juist. Ze zitten in het overleg en denken: ‘o ja ik moet ook wat van me laten horen, ik moet ook met een goed idee komen’. Doordat ze daar zo mee bezig zijn komt dat goede idee juist niet in hen op.

Realiseer je dat elke medewerker z’n eigen kwaliteiten heeft. En juist die verschillen in kwaliteiten kan je team sterk maken, als je dat op de juiste manier weet te managen.

Stille kracht

Als er een probleem is waar je als afdeling mee te maken krijgt, is het handig als er mensen zijn die met goede oplossingen komen. Je waardeert het dat mensen enthousiast meedenken. Maar het is ook van belang dat de beste oplossing wordt gekozen en dat deze oplossing ook wordt uitgevoerd. Hiervoor heb je medewerkers met verschillende kwaliteiten nodig: bijvoorbeeld mensen die goed kunnen brainstormen, maar ook iemand die de nuances aanbrengt en goed de voors en tegens tegen elkaar afweegt.

Bepaalde kwaliteiten vallen meer op dan andere. Ideeën noemen valt meer op dan naar ideeën luisteren en deze analyseren. Maar luisteren en analyseren zijn minstens zo belangrijk. En de stille kracht die een idee uitvoert krijgt vaak minder aandacht dan diegene die het eindresultaat presenteert. Die staat letterlijk in de spotlights en krijgt daardoor ook de bijbehorende aandacht én waardering. 

Het nut van zichtbaarheid

Het is aan jou om de kwaliteiten van alle medewerkers te ontdekken, benutten en waarderen! Als je wilt dat je medewerkers zichtbaarder zijn, bedenk dan samen met hun hoe ze dat het beste kunnen doen. Ze ergeren zich misschien juist vaak aan collega’s die zich de hele dag zichtbaar maken en waarvan ze vinden dat die minder echt aan het werk zijn. Zo willen ze niet worden. Ze hoeven ook niet zo nodig in het middelpunt van de belangstelling te staan en ze willen niet opscheppen over hun werk. Ze willen wel zichtbaarder zijn als dat bijdraagt aan het werk, als het nut heeft, niet om zomaar wat te roepen. Probeer dus samen te bedenken wat het nut is van hun zichtbaarheid. Wat het belang ervan is dat zij van zich laten horen. Laat ze weten dat het voor de afdeling jammer is als zij hun kennis en ervaring niet met anderen delen. Als ze iets vaker van zich laten horen laten ze ook hun enthousiasme en betrokkenheid zien, wat goed is voor de sfeer van de afdeling. Veel medewerkers willen niet zichtbaar zijn voor zichzelf, maar als het anderen of de afdeling helpt wel! Dan zijn zij het middel en niet het doel zelf.

In de training Succes met Zichtbaarheid helpen wij medewerkers met het vergroten van hun zichtbaarheid op een manier die bij hen past. Op die manier kunnen zij de impact die ze maken met hun kwaliteiten vergroten.

 

Geschreven door Mirjam Hubregtse

Categorieën :

comments powered by Disqus

0 Reacties :

Alle categorieën

Recente reacties

Archief