Wel profileren, maar dan zonder opscheppen

Opscheppen 2Afgelopen week kwam het weer ter sprake tijdens een training die ik gaf aan medewerkers van een grote organisatie: ondanks het feit dat ze allemaal hard werken hebben ze het idee dat niet iedereen ziet hoeveel werk ze echt verzetten. Het besef dat ze zich meer zouden moeten profileren is er wel, maar ze werken eigenlijk veel liever op de achtergrond. Ze houden er niet van om in het middelpunt van de belangstelling te staan.

Sterker nog: ze ergeren zich juist regelmatig:

  • aan mensen die lopen op te scheppen
  • aan collega's die continu vertellen en laten zien hoe geweldig ze zijn
  • aan degene die altijd het hoogste woord hebben
  • of die meteen hun mening klaar hebben
  • aan collega's die steeds lopen te slijmen bij hun leidinggevende of de managers daarboven


Ik begrijp het wel. Als iemand continu van de daken schreeuwt hoe goed hij of zij is, dan denk ik ook vaak: ‘ja, ja, het zal wel meevallen met jouw kwaliteiten’. Herken jij dat ook?

Toch is er ook bewondering voor mensen die zich goed kunnen profileren. Stiekem zou je af en toe wel een klein beetje willen zijn zoals zij. Het zou in elk geval fijn zijn als je je ideeën goed naar voren kunt brengen. En dat je gevraagd wordt voor een nieuw project of interessante klus. Maar dan wel op jouw manier. Niet door elke dag met het management te lunchen en te roepen welke fantastische successen je hebt behaald. Je wil graag dat ze zien wie je echt bent en waar jij goed in bent, maar dan wel zonder op te scheppen.

Dat kan, ook jij kunt je profileren zonder op te scheppen!

Hoe je dat doet? Door je ervan bewust te zijn dat de mensen aan wie jij je ergert, zich vooral aan het profileren zijn met het doel om er zelf beter van te worden. Soms zelfs ten koste van anderen. Als jij je zichtbaar maakt met de gedachten dat een ander er wat aan heeft, maak je jezelf op een prettige manier zichtbaar. Dat is profileren zonder opscheppen.

Doe het voor de ander
Als je je aan iemand voorstelt doe je dat voor die ander: je vertelt wel over jezelf, maar sluit goed aan bij de ander en de eventuele problemen waar zij tegenaan lopen. En met de gedachte dat je een presentatie niet voor jezelf geeft, maar voor de mensen die naar jou komen luisteren, gaat (bijna vanzelf) je stemvolume omhoog. Dan kunnen de mensen achterin de zaal jou ook goed horen en komt je boodschap duidelijker over. Als je je bedenkt dat anderen ook wat aan de lessen kunnen hebben die jij hebt geleerd uit een project, schrijf je veel makkelijker wel een mail of stukje voor de nieuwsbrief of het intranet.

Wil je ook leren hoe jij je kunt profileren op een manier die bij jou past? Dan raad ik je de training Succes met Zichtbaarheid aan. In 1 dag krijg je waardevolle inzichten en concrete adviezen voor meer zichtbaarheid. Hier kun je er meer over lezen. 

Mirjam Hubregtse
Zichtbaarheidsexpert en managing partner Room to grow

 

 

 

Geschreven door Mirjam Hubregtse

Categorieën :

comments powered by Disqus

0 Reacties :

Alle categorieën

Recente reacties

Archief