Tips voor een succesvolle online zichtbaarheid

social mediaBen je je ervan bewust dat er informatie over jou gezocht wordt op het internet? Bijvoorbeeld als je ergens solliciteert of als je een afspraak met iemand maakt voor een verkoopgesprek. Mensen vormen zich op die manier al een beeld van jou, nog voordat ze je ontmoet hebben. Onderzoek daarom welke informatie en foto’s verschijnen als je je eigen naam intoetst in een zoekmachine op internet. Past de informatie die je dan ziet bij het beeld dat je wilt uitstralen? Draagt het bij aan jouw zakelijke doelen? Of is er juist helemaal geen informatie over jou te vinden op het internet? Wat zegt dat dan over jou? 

Met deze tips werk je aan een succesvolle online zichtbaarheid:

  • Welk social media kanaal kies je? De meest bekende zijn LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Pinterest en Snapchat. Het meest gebruikte kanaal is echter WhatsApp, wat ook steeds meer als zakelijk kanaal ingezet wordt. Zelfs solliciteren gebeurt al via WhatsApp! Onze tip:hou de keuze beperkt en kies vooral voor de kanalen die jouw zakelijke doelstelling ondersteunen
  • Ben je actief op meerdere social media kanalen? Dan is het belangrijk om congruent te blijven. Facebook is een kanaal waar je sneller privéberichten post, terwijl je op LinkedIn eerder zakelijk gerelateerde informatie deelt. Toch zal jouw klant, opdrachtgever of (toekomstige) manager ook je privé-informatie lezen, dus zorg ervoor dat dat ook bijdraagt aan je gewenste zakelijke imago
  • Is je LinkedIn profiel up-to-date? Dat laat meteen zien hoe professioneel en goed georganiseerd je bent. Verander regelmatig iets aan je profiel, zodat anderen een update ervan zien. Hoewel we het hier hebben over virtuele netwerken, gaat het wel om echte mensen met wie je in contact wilt komen. Zet daarom meer in je profiel dan alleen je functienaam. Maak je profiel menselijk
  • Gebruik volledige functiebenamingen, zodat je erop te googelen bent. Intr. Dir. Com. is minder effectief dan Interim-directeur Communicatie. Bij zelfstandig ondernemers staat vaak alleen eigenaar. Dit beschrijft niet wat je doet! Wat heeft de ander aan jou? 

  • Recruiters vertellen ons regelmatig dat ze LinkedIn profielen zonder profielfoto direct overslaan. Plaats daarom altijd een professionele foto van jezelf. Hierop kijk je in de camera (je wilt tenslotte contact maken) en er is net iets meer te zien dan alleen je hoofd. De kleding die je draagt vertelt namelijk veel over je. Zorg ervoor dat de foto datgene uitstraalt wat jij als persoon ook wilt uitstralen. Welk verhaal wil je ermee vertellen? Ben je niet zo fotogeniek? Bekijk dan het filmpje van The Squinch of nog beter: investeer in een fotosessie bij een professionele fotograaf
  • Vraag anderen om aanbevelingen, maar wissel ze niet zomaar uit als vriendendienst. Deze aanbevelingen komen minder geloofwaardig over
  • Staat er informatie die je liever niet aan de hele wereld wilt tonen? Maak er dan werk van om die te laten verwijderen of aan te passen
  • Start of doe mee aan discussies en beantwoord vragen. Vermeld evenementen die jij organiseert, of waar jij als spreker of trainer optreedt.
 Schrijf in de stijl en taal die past bij je doelgroep. De meeste online netwerken gebruiken Engels in de lay-out, je profiel en functiebenamingen kunnen gewoon in het Nederlands. Tenzij je internationaal (net)werkt

 

Geschreven door Mirjam Hubregtse

Categorieën :

comments powered by Disqus

0 Reacties :

Alle categorieën

Recente reacties

Archief