Solliciteren: jij bent de oplossing waarnaar werkgevers op zoek zijn

De crisis is nog niet voorbij. Organisaties blijven reorganiseren, waardoor veel medewerkers hun baan verliezen. Steeds vaker hebben we deelnemers in onze trainingen die ‘preventief mobiel’ of ‘boventallig’ zijn of zelfs al een tijd lang thuis zitten. Een jarenlang dienstverband is geen garantie meer. Ook als je je jarenlang voor een werkgever hebt ingezet en goeie beoordelingen hebt gehad kun je opeens je baan kwijtraken.

Wat doet dit met je? Je baalt, je bent verbaasd, teleurgesteld of zelfs boos. Je zelfvertrouwen krijgt een knauw; je voelt je niet gewaardeerd en je vraagt je af wie er nog op jou zit te wachten. Het is misschien al lang geleden dat je voor het laatst je cv hebt geüpdatet en een sollicitatiegesprek hebt gevoerd. En nu maar hopen dat een andere werkgever jou een baan gunt…… 

Nee! Denk alsjeblieft niet zo! Draai het om!

Een werkgever heeft een vacature. Dat betekent dat er werk is dat nu niet of niet goed wordt gedaan. Deze werkgever heeft dus een probleem! En wat is de oplossing? Juist! Jij bent de oplossing. Probeer jezelf te zien als de oplossing en dus niet als iemand die zelf een probleem heeft. De werkgever is namelijk niet op zoek naar mensen met problemen. 

Twee-richtingsgesprek

Mensen met problemen vinden het fijn als er naar hen geluisterd wordt en als ze het gevoel hebben dat ze begrepen worden. Wees je daarvan bewust tijdens het sollicitatiegesprek: luister goed naar je gesprekspartner en speel daar op in. Stel veel vragen en niet alleen de vragen die je al vooraf had bedacht om aan het eind van het gesprek te stellen. Probeer er een twee-richtingsgesprek van te maken en niet een eenzijdige ondervraging van de werkgever aan jou.

Wanneer er bijvoorbeeld gevraagd wordt wie jij bent, kun je na het geven van jouw antwoord vragen hoe de mensen zijn die bij de organisatie werken. Hoe de sfeer is, of de mensen betrokken zijn, hoe lang ze er gemiddeld werken. De werkgever zal zulke vragen, en daardoor jou, zeker waarderen!

Als er wordt gevraagd naar jouw kwaliteiten, beantwoord die vraag dan vanuit het perspectief van de probleemoplossing. Bedenk vooraf waar jij goed in bent en wat voor voordeel dat kan opleveren voor de organisatie. Probeer zoveel mogelijk voorbeelden te geven als bewijs van jouw kwaliteiten.

Make it work!

 

Geschreven door Mirjam ten Cate-Hubregtse

Categorieën :

comments powered by Disqus

0 Reacties :

Alle categorieën

Recente reacties

Archief