Gedachten zijn geen feiten

Wist je dat een mens gemiddeld zo'n 40.000 gedachten per dag heeft? Onderzoek van de Amerikaanse psycholoog Timothy Brown van de Boston University toont aan dat minimaal 70% van deze gedachten negatief zijn. Dat zou betekenen dat we minimaal 28.000 negatieve gedachten per dag hebben. En al die gedachten beïnvloeden ons gedrag.

Vaak zijn we ons niet bewust van wat we allemaal denken. Er gebeurt iets en we reageren direct. Onze reactie wordt bepaald door wat we denken of hoe we ons voelen. We reageren vaak automatisch op iets of iemand, zonder bewust na te denken. Maar onbewust gebeurt er wel van alles. Als we ons bewuster zouden zijn van onze gedachten en gevoel kunnen we ook bewuster kiezen voor een bepaalde reactie. En deze kan dan veel effectiever zijn. Dr. Wayne Dyer, een Amerikaanse psycholoog verwoordde het zo:

 Gedachten en feiten
“Als je de manier waarop je naar dingen kijkt verandert, veranderen de dingen waar je naar kijkt.”

Merk je wel eens dat je heel snel praat, terwijl je een presentatie geeft? Of dat je ineens fel reageert op iets? Of dat je afhaakt tijdens een werkoverleg? Dat gebeurt zonder dat je erbij nadenkt. Als je even de tijd neemt, kun je bedenken waarom je zo praat, reageert of afhaakt. Je bedenkt dan bijvoorbeeld dat je afhaakt, omdat jij als nieuweling op de afdeling toch nog niks zinnigs in te brengen hebt. Of je bedenkt dat je snel praat tijdens de presentatie, omdat je presentatie dan lekker snel klaar is. Je denkt dat je luisteraars het toch niet interessant vinden wat jij te melden hebt.

DENK ERAAN DAT JE GEDACHTEN GEEN FEITEN ZIJN!
Je kunt gedachten wel vervangen door feiten, of in elk geval door positieve gedachten. Vraag je af waarom jij als nieuweling bij die vergadering zit. Ze hebben jou waarschijnlijk aangenomen voor een frisse blik, iemand die de zaken van een nieuwe invalshoek bekijkt. Vervang jouw negatieve gedachte door deze positieve. Je zult merken dat je je dan ook anders gedraagt. Misschien is het lastig om dit tijdens de vergadering te bedenken. Wees je in elk geval bewust van je eigen gedrag en gedachten. Ook na afloop van de vergadering kun je bedenken hoe je je negatieve gedachten kunt vervangen door positievere. En neem deze positieve gedachten dan mee naar de volgende vergadering!

Positief symbool
Wat helemaal goed werkt is als je een symbool bedenkt bij deze positieve gedachten. Het kan al een simpel rondje zijn. De volgende keer teken je tijdens de vergadering dat rondje op je notitiepapier. Dit rondje herinnert je aan je positieve gedachten.

Veel succes!

Geschreven door Mirjam Hubregtse

Categorieën :

comments powered by Disqus

0 Reacties :

Alle categorieën

Recente reacties

Archief