De weg kwijt...

kaartlezenHeb jij dat ook wel eens? Je vraagt iemand de weg en als iemand dan begint uit teleggen weet je na ‘ga hier rechts en dan de bij de 3e afslag naar links een klein straatje in en dan 100 meter na de stoplichten naar links’ al niet meer of je de 1e afslag nou rechts of linksaf moest…

Als je iemand vraagt of hij bijvoorbeeld de Frans Halslaan weet, dan bedoel je niet dat hij maar mag gaan ratelen om te laten zien dat hij die straat kent. Je bedoelt met die vraag: ‘Zou je kunnen uitleggen hoe ik naar de Frans Halslaan fiets, zodat ik daar op de snelste manier kan komen?’ En daar zit ‘m de crux. Vraag je af waarom iemand een vraag stelt. Als iemand het vertelt met het idee dat hij wil dat we het goed begrijpen en dat we echt niet kunnen verdwalen, dan zou hij het anders vertellen. Diegene zorgt er dan voor dat we meegaan in zijn verhaal en dat we elke afslag echt in ons hoofd kunnen opslaan. Steeds een stukje van het totale verhaal, steeds weer afstemming of we er nog bij zijn, totdat het hele verhaal verteld is.

Zo zou het ook moeten gaan als je iemand vraagt naar wat voor werk hij doet. We vragen dan niet: ‘Wat is je functietitel?’ Deze zegt meestal niet zoveel. En we voelen ons misschien ook nog dom als we niet weten wat een functioneel beheerder of business system manager is. Als we iemand vragen naar wat voor werk hij doet, vragen we ook niet op welke afdeling iemand werkt. Dat zegt namelijk vaak nog minder. Nee, we willen weten wat voor werk iemand echt doet. Dus als iemand jou een vraag stelt, bedenk je waarom diegene die vraag stelt en beantwoord de vraag met dat in gedachte. Als iemand jou vraagt wat voor werk je doet, wil hij graag weten wat je doet. Niet hoe het heet. 

Vertel wat je echt doet
Welke problemen los jij op? Hoe help jij mensen verder? Hoe zou je de ander kunnen helpen? En maak je verhaal helemaal duidelijk met 1 of meer aansprekende. Iets wat je van de week echt hebt gedaan. 

Rust
En vertel het rustig, zoals je ook iemand de weg zou moeten uitleggen. Geef iemand de tijd om de informatie die hij van jou krijgt te verwerken. En geef hem de kans om erop te reageren, om vragen te stellen. Dus plak niet alle zinnen aan elkaar, maar zet regelmatig een duidelijke punt. 

Vermijd vaag taalgebruik
Dus niet: ‘Ik zorg voor het optimaliseren van processen, zodat de klanttevredenheid zal verhogen’. Nee, vertel echt welk proces jij hebtverbeterd en welke klant er tevreden door is geworden en waarom. Dan begrijpt iemand je echt en dan pas vindt hij het leuk om naar je verhaal te luisteren. Wees je ervan bewust dat iemand je die vraag stelt, omdat ze met jou in contact willen komen en ook omdat ze graag een leuk gesprek willen hebben.

Denk tijdens je gesprekken, en ook bij het geven van presentaties, aan het uitleggen van de route aan iemand. Dit zal je zeker helpen om je verhaal duidelijker over te brengen en dus zal het de ander helpen om jouw verhaal te volgen. En daar gaat het om!

 

Geschreven door Mirjam Hubregtse
comments powered by Disqus

0 Reacties :

Alle categorieën

Recente reacties

Archief