Het moet wel lekker zitten...

Nederland is het land van comfortabele kleding, van 'het moet wel lekker zitten'. Nu is er op zich niets mis met draagcomfort. Niets lekkerders dan 's avonds in je comfi huispak op de bank te genieten van een goed boek. En als je in weer en wind langs de lijn van het hockeyveld je kids aanmoedigt, sta je er een stuk warmer bij met Uggs dan op hakken. Op je werk is het echter een heel ander verhaal. Natuurlijk moet je je lekker voelen in je kleding, maar nog belangrijker is het om de juiste boodschap uit te stralen.  

Realiseer je dat jouw kleding een belangrijke en onverbiddelijkevorm van non-verbale communicatie is die je kan helpen om je zakelijke doel gemakkelijker te bereiken. Met opmerkingen als ‘het gaat toch niet om hoe ik eruit zie, het gaat om de inhoud', of: ‘ik werk hier al zo lang, ze weten wel hoe ik ben’ doe je jezelf echt tekort.

Het is de kunst om ervoor te zorgen dat de verpakking past bij de inhoud. Ingrijpende verkleedpartijen zijn niet nodig, liever niet zelfs. Daarmee breng je mensen alleen maar in verwarring, ze weten niet meer wat ze aan je hebben. Het zit 'm juist in kleine aanpassingen in bijvoorbeeld pasvorm of kleurgebruik die een groots resultaat geven. Zo ben je vast wel eens een kledingwinkel in gelopen met de gedachte: nu ga ik eens iets heel anders kopen. Meestal eindigt dit kledingstuk achter in de kast om er nooit meer uit te komen. Je weet niet hoe je het moet combineren en voelt je er niet prettig in. Neem bijvoorbeeld kleurgebruik in kleding. Als je altijd neutrale kleuren (bijvoorbeeld blauw en grijs) draagt is de overgang naar veel kleur te groot. Zowel voor jezelf als je omgeving. Een geweldige en stijlvolle oplossing is dan om verschillende tinten van dezelfde kleur met elkaar te combineren. Probeer het maar eens met verschillende tinten blauw!

moodboard monochroom
Zoeken op kleur kan bijvoorbeeld op de site van Zenggi 

En daarnaast gaat het niet alleen om jou, maar ook om je uitstraling aan te laten sluiten bij de verwachting van de ander. Dit verschilt per situatie. Wie zit er tegenover je? Hoe informeel of formeel is de bedrijfscultuur? Klopt het totaalplaatje bij het inhoudelijke ‘verhaal’ dat je wilt vertellen? Als je vindt dat je zorgvuldig bent, veel aandacht hebt voor details, dan moeten mensen dat wel aan je kunnen zien. Voeg bijzondere details toe aan je outfit. Geen basic top, maar eentje met een bijzondere sluiting.  En het begint natuurlijk met verzorgde kleding. Want dat versleten jasje zit dan misschien wel heel erg lekker, daarmee vertel je echt een heel ander verhaal...

Is jouw 'verpakking' toe aan een image update en weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Wij helpen je graag! Bijvoorbeeld met imagocoaching. Neem gerust contact op voor meer informatie. 

 

Geschreven door Sascha Bertus

Categorieën :

comments powered by Disqus

0 Reacties :

Alle categorieën

Recente reacties

Archief