Past jouw verpakking bij de inhoud?

Welke indruk je wilt maken hangt samen met het doel dat je wilt bereiken. Wil je je leidinggevende overtuigen dat jij bijvoorbeeld de aangewezen persoon bent om een bepaald project te leiden, dan is het belangrijk dat je daadkrachtig, doelgericht en overtuigend overkomt. Dat zijn immers de basiskenmerken van een projectleider. Door deze kenmerken te visualiseren bij jezelf, krijg je een goed beeld of jouw verpakking past bij het gewenste imago van, in dit geval, een projectleider. Dit doe je als volgt: 

  1. Bepaal voor jezelf welk doel je wilt bereiken en welke kenmerken daar bij horen (zie blz. 32 van ons boek)
  2. Selecteer uit je (werk)garderobe drie verschillende zakelijke outfits die in jouw ogen geschikt zijn om deze kenmerken te visualiseren
  3. Maak een foto van jezelf in elke outfit en zorg dat het gehele plaatje - van top tot teen - compleet is, dus ook met de juiste accessoires, schoenen en evt. make up
  4. Bekijk elke foto en beoordeel welke outfit het meest geschikt is om je doel te bereiken: bijvoorbeeld het overtuigen van je leidinggevende om jou aan te wijzen als projectleider. Check op welke foto de kenmerken die je eerder hebt bepaald het beste zichtbaar zijn en welke outfit dus het meest geschikt is

 blog 201309 Imago - 3blog 201309 Imago - 2Blog 201309 Imago - 1

Fotografie: Frank van Driel voor Zien ze wel hoe goed je bent?

 

Bij twijfel kun je je outfit als het ware 'ontleden'. Zo kom je er bijvoorbeeld achter dat het jasje dat je wilt dragen qua vorm wel klopt, maar dat de kleur of print te frivool is voor het gewenste doel. Of dat het contrast in je outfit veel groter is dan in je gezicht, waardoor je gezicht als het ware wegvalt. Tja, het valt nog niet mee om alle details goed te krijgen, maar door je outfit te ontleden kom je een heel eind. Let daarbij op de volgende punten:

  • Vorm: rechte lijnen, bijvoorbeeld de revers van een jasje, geven een krachtigere uitstraling dan ronde lijnen en zijn in dit geval dus geschikter
  • Kleur: in zachte en gedekte kleuren  kom je terughoudender over, terwijl krachtige heldere kleuren en contrasten juist dominanter overkomen. In dit geval zou blauw of grijs een goede basiskleur zijn waarmee je zakelijkheid, betrouwbaarheid, discipline uitstraalt. Des te donkerder de kleur, des te krachtiger en overtuigender deze kenmerken worden
  • Kleurcontrast: Hoe hoger het contrast (combinatie van lichte en donkere kleuren), hoe krachtiger de uitstraling en hoe lager het contrast des te zachter en vriendelijker de uitstraling. Zorg wel voor de juiste balans tussen outfit en gezicht: heb je van nature veel contrast in je gezicht, bijvoorbeeld een lichte huid en donker haar, dan kun je gemakkelijker contrastrijke kleding dragen. Iemand met blond haar en een lichte huid of iemand met donker haar en een donkere huid heeft minder contrast in het gezicht. Wanneer diegene contrastrijke kleding draagt, zal het gezicht 'wegvallen' en gaat de aandacht naar de kleding
  • Materiaal: kwalitatieve en gladde materialen als wol, kasjmier, zijde, maar ook leer passen goed bij een daadkrachtige en overtuigende uitstraling terwijl comfortabele materialen als katoen of tricot juist toegankelijk en sportief overkomen
  • Tot slot: mensen moeten wel het idee hebben dat jij binnenkomt en niet je kleding. Zorg voor de juiste balans tussen outfit en gezicht/kapsel

 

Investeren in je verpakking loont en levert je gegarandeerd zichtbaar zakelijk succes op! Kom je er zelf niet uit welke outfit geschikt is voor jou of de organisatie waar je werkt of wilt werken, of heb je geen idee waar je de juiste kleding kunt kopen, bel of mail ons dan gerust. Wij adviseren je graag met o.a. personal shopping, sollicitatiecoaching en persoonlijk imagoadvies.


Dit is een onderdeel van het concept Zien ze wel hoe goed je bent?. Hierin begeleiden we je in 5 stappen op weg naar zichtbaar zakelijk succes. Het concept bestaat uit individuele coaching en meerdere trainingen die zowel incompany als via open inschrijving worden aangeboden. Klik hier voor meer informatie of bekijk de agenda voor open inschrijvingsdata.

 

Geschreven door Sascha Bertus

Categorieën :

comments powered by Disqus

0 Reacties :

Alle categorieën

Recente reacties

Archief