Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Je kunt je verpakking zo aanpassen dat deze bijdraagt aan wat je moet uitstralen. Bekijk jezelf eens vanuit het perspectief van je functie. Welke waarden zijn dan belangrijk? En in hoeverre zie je die waarden terug in jou? Een mooi voorbeeld om te illustreren waar het nog wel eens mis gaat is de pasvorm van kleding. Een jonge manager werd naar mij doorgestuurd door zijn leidinggevende voor advies over zijn kleding. De leidinggevende was heel tevreden over hem, maar hij mistte een professionele en seniore uitstraling. Hierdoor was een promotie uitgesloten, iets wat door beide partijen wel gewenst was. Al bij de eerste ontmoeting viel het mij op dat zijn kleding veel te groot was. Hierdoor leek hij als het ware een klein jongetje dat rondloopt in zijn vaders pak. Dat lijkt wellicht eenvoudig op te lossen, maar het was best lastig om hem hiervan te overtuigen. Zijn echte kledingmaat was namelijk een maat die kleiner was dan de kleinste standaard confectiemaat, de maat die hij altijd droeg. Hij had dus zelf het idee dat hij al de kleinste maat droeg. Ook hier zegt een beeld meer dan 1000 woorden. Dus nam ik hem mee naar een winkel waar ze wel kleinere maten verkopen. Daar liet ik hem het verschil zien tussen zijn huidige kleding en kleding met de juiste pasvorm en was hij snel overtuigd. Hij gaf zelf aan dat de meerwaarde voor hem vooral zat in het ervaren en 'voelen' wat kleding doet en zien wat de verschillen zijn ten opzichte van zijn huidige kleding. Zo ervaarde hij duidelijk dat zijn kleding 'toch wel aan de grote kant was'. Door tegen beter weten in kleinere maten gepast te hebben, zag hij dat hij daar beter in naar voren komt als een professional en ook een meer seniore indruk maakt. Zijn kledingkast werd ontdaan van de te ruime items en aangevuld met twee goed passende pakken met bijbehorende overhemden en accessoires. En die promotie? Die was al snel 'in the pocket'!

man in ruim pakman in goed pak

Tips voor imagoverandering:

  • Te grote veranderingen werken niet, maar kleine des te meer. Zo kan ik me voorstellen dat je na de mededeling dat je 'iets aan je kleding moet doen' een kledingwinkel inloopt met de gedachte: nu ga ik eens iets heel anders kopen. Meestal eindigt deze kleding achter in de kast om er nooit meer uit te komen. Je weet niet hoe je het moet combineren en voelt je er niet prettig in. Kleine veranderingen werken beter, zoals het kopen van de juiste maat in het voorbeeld hierboven
  • Vertaal de waarden die belangrijk zijn voor jouw functie door in je kleding en accessoires. Krachtig en actief vertaalt zich bijvoorbeeld in de kleur rood en een sprankelende uitstraling krijg je sneller door materialen te dragen waar een letterlijke sprankeling in zit. Bijvoorbeeld door een meegeweven metaaldraad of een versiering van pailletten
  • Let goed op de juiste pasvorm en proporties. Kleding die te groot of te klein is geeft je niet de gewenste uitstraling. Soms is het een kwestie van vermaken. Mouwen die te lang zijn moet je echt korter laten maken. Laat de kleding gelijk afspelden en vermaken in de winkel waar je het koopt of breng het naar de kleermaker
  • Koop geen losse items, maar zorg voor een constructief opgebouwde garderobe. Dit begint bij een goede basisgarderobe die je elk seizoen aanvult met nieuwe items. Hou je kast overzichtelijk en prop 'm niet vol. Als er iets bijkomt, moet er ook weer iets uit
  • In plaats van nieuwe kleding kunnen nieuwe accessoires het verschil maken. Bijvoorbeeld nieuwe schoenen. Bedenk welk 'verhaal' je wilt vertellen en kies daar passende schoenen bij

 

Zit het wel goed met je inhoudelijke kwaliteiten, maar is je huidige kledingstijl niet optimaal en belemmert dit je carrière? Imagocoaching biedt de mogelijkheid om je uiterlijke presentatie af te stemmen op je gewenste stijl en imago. Je leert stap voor stap welke vormen, kleuren en materialen het beste bij je passen en hoe je die kunt combineren zodat je jezelf in elke situatie optimaal kunt presenteren.

Wil je weten of imagocoaching iets voor jou is, bel of mail ons dan voor meer informatie of het maken van een afspraak. Wij adviseren je graag!

Geschreven door Sascha Bertus

Categorieën :

comments powered by Disqus

0 Reacties :

Alle categorieën

Recente reacties

Archief